Prowadzenie działalności polegającej na lokalnej sprzedaży produktów bądź usług wcale nie musi wykluczać skutecznego marketingu w sieci. Wręcz przeciwnie – wyszukiwarka Google zapewnia dostęp do wielu przydatnych narzędzi, które pozwalają takie biznesy reklamować.
Dzięki nim możliwa staje się promocja firmy wśród potencjalnych klientów, którzy żyją w okolicy i którzy w każdej chwili są w stanie do niej dotrzeć. W ten właśnie sposób działa pozycjonowanie lokalne, skupiające się na metodach mających poprawić pozycję witryny dla lokalnych fraz kluczowych. Wskazują one konkretny obszary – miasto, dzielnicę, a nawet ulicę.
Pozycjonowanie lokalne – dla kogo jest stworzone?
Strategia docierania do odbiorców znajdujących się najbliżej powinna zainteresować przede wszystkim firmy, które zajmują się sprzedażą stacjonarną i realizują usługi na miejscu. Przykładem niech będą salony urody czy też osiedlowe sklepy z elektroniką. Podejmowane działania skupiać się będą oczywiście na wypromowaniu biznesu, a także na dotarciu z nim do jak największej liczby osób zainteresowanych ofertą.
Niezwykle pomocna jest w tym wyszukiwarka Google, która obsługuje funkcję geolokalizacji. Analizuje ona położenie osób z niej korzystających (jeśli te wyraziły na to zgodę) i na tej podstawie przygotowuje spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy są w stanie szybko i łatwo znaleźć konkretne firmy, położone najbliżej ich miejsca zamieszkania.
Jakie korzyści zapewnia pozycjonowanie lokalne?
Warto nadmienić, że omawiany system okaże się bardzo przydatny nie tylko dla samych klientów, ale również dla lokalnych przedsiębiorców. I to z co najmniej kilku powodów.
- Zwiększenie rozpoznawalności firmy. Tak rozumiany marketing internetowy to doskonała okazja do tego, aby dać o sobie znać na rynku lokalnym. Klienci używający fraz z konkretną lokalizacją są przeważnie zdecydowani, proces wyboru usługi bądź produktu mają już za sobą. Potrzebują tylko znaleźć miejsce, do którego będą w stanie szybko dotrzeć.
- Możliwość skorzystania z Map Google i systemy Google Moja Firma. Najważniejszym elementem pozycjonowania lokalnego jest wizytówka firmy, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Zawiera ona istotne informacje na temat przedsiębiorstwa (między innymi nazwę, godziny otwarcia i adres). Wizytówka znajduje się również w Mapach Google – system ten pozwala zapoznać się ze wskazówkami dojazdu do firmy.
- Oszczędny marketing. Nie da się ukryć, że dla małych firm kwestie finansowe są bardzo ważne. Promocja w Google kosztuje znacznie mniej, niż reklamy tradycyjne, publikowane chociażby w prasie. Jednocześnie potrafi być tak samo (a czasem nawet bardziej) skuteczna.
- Stały ruch na stronie internetowej. Lokalne SEO to nie tylko sposób na reklamę miejsca, w którym firma realizuje usługi bądź sprzedaż, ale też własnej strony www (adres do niej pojawia się na przykład w wizytówce w Google Moja Firma). Sprawna strategia przyniesie znaczący ruch z wyników organicznych, co zdecydowanie poszerzy grupę docelową.
Marketing lokalny a wizerunek
Na koniec warto wspomnieć o tym, że strategie marketingowe prowadzone przez małe przedsiębiorstwa powinny skupiać się również na dobrym wizerunku. W jaki sposób? Poprzez system ocen, który jest połączony ze wspomnianą wcześniej wizytówką.
Każdy klient, poprzez z Google, może ocenić firmę – zarówno graficznie, jak i tekstowo. Jeśli opinie będą pozytywnie, wpłynie to podniesienie rankingu strony w wyszukiwarce. Poprawi się również jej wizerunek. Jest to niezwykle ważna przynęta na nowych klientów, którzy bardzo często zwracają uwagę na ofertę, lokalizację, a także właśnie na oceny wystawiane przez innych.
Internet to przydatne narzędzie nie tylko dla „dużych graczy”, ale również dla tych mniejszych. Skorzystać mogą oni z wielu skutecznych sposobów na to, aby dotrzeć do nowych odbiorców i poprawić swoje wyniki finansowe. Potrzebna jest tylko (albo aż) właściwa strategia marketingowa, realizowana przez specjalistów.