Czy kolej sprawdza się w transporcie multimodalnym

Coraz więcej towarów w Polsce i Europie produkowanych jest w Chinach. Rodzi to konieczność dobrej organizacji transportu ładunków z Państwa Środka, która zapewni jak najkrótszy czas i jednocześnie jak najniższe koszty przewozu. Który środek transportu najlepiej spełnia wysokie wymagania europejskich przedsiębiorców? Poznaj możliwości, jakie daje transport ekspresowymi pociągami towarowymi kursującymi na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

Kolej — szybki i tani środek transportu

Pociągi to sprawdzony środek transportu, który obecnie przeżywa renesans. Związane to jest z jego niewątpliwymi zaletami w wielu aspektach przewyższającymi inne środki transportu. Ten rodzaj transportu doskonale sprawdza się na długich trasach, zapewniając szybki i stabilny przewóz towarów. 

Ekspresowy pociąg towarowy odległość rzędu 10 tysięcy km pokonuje w czasie około 9-14 dni. Warto podkreślić, że im trasa jest bardziej odległa, tym kolej lepiej się sprawdza. Co więcej, krótki czas przewozu uzależniony jest również od gęstości zaludnienia na terenach, przez które przebiegają tory kolejowe. Pociągi towarowe na Jedwabnym Szlaku przejeżdżają przez tereny o niskiej gęstości zaludnienia, co wpływa na czas dostawy oraz jej niezakłócony bieg. Nowy Jedwabny Szlak przebiega przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Białoruś, lub Chiny, Mongolię, Rosję i Białoruś, gdzie przekracza granicę z Polską docierając do terminala przeładunkowego w miejscowości Małaszewicze. Warto podkreślić, że są to tereny wolne od działań wojennych, co więcej, tymi działaniami niezagrożone. Na ciągłość dostaw Nowym Jedwabnym Szlakiem nie ma wpływu wojna w Ukrainie. Co więcej, właścicielem Nowego Jedwabnego Szlaku są Chiny, co podnosi poziom bezpieczeństwa podróżujących pociągami towarów. 

Ekspresowe pociągi towarowe są jednym z szybszych środków transportu. W tym względzie przewyższa je jedynie transport lotniczy, który jednakże jest znacząco droższy i daje możliwość przewozu mniejszej ilości ładunków. Krótki transit time wynika nie tylko ze stałej prędkości pociągu, braku przystanków czy przebiegu przez tereny o niskim zaludnieniu. W przypadku frachtu kolejowego nie występuje ryzyko dodatkowych opóźnień wynikających z powszechnego w transporcie morskim rolowania kontenerów. Także znalezienie wolnego miejsca na składzie zajmuje odpowiednio mniej czasu, niż to ma miejsce w przypadku kontenerowców. Kolej jest znacznie bardziej elastyczna i mniej podatna na warunki atmosferyczne czy zdarzenia losowe. 

Transport kolejowy na długich odległościach jest także konkurencyjny cenowo w stosunku do frachtu morskiego i znacząco tańszy od transportu lotniczego. W przypadku organizacji systematycznego importu towarów warto każdorazowo sprawdzać cenę za przewóz każdym środkiem transportu. Wynika to z tego, że ceny ulegają ciągłym zmianom, co powoduje, że raz tańsza jest kolej, raz transport kontenerowcem. Co więcej, cena przewozu uzależniona jest nie tylko od rodzaju transportu, ale również od przewożonego towaru oraz tego czy będzie to transport drobnicowy, czy całokontenerowy. Dlatego zachęcamy do korzystania z usług doświadczonych spedytorów specjalizujących się w transporcie dalekobieżnym, najlepiej kolejowym, którzy zaproponują dostosowane do potrzeb klienta rozwiązania transportowe. 

Kolej w transporcie multimodalnym

Ekspresowe pociągi towarowe znalazły zastosowanie również w transporcie multimodalnym — dynamicznie rozwijającej się gałęzi w branży przewozowej. Zoptymalizowane koszty względem transit time, wysoki poziom bezpieczeństwa ładunku oraz pewność dostarczenia ładunku w odpowiednim czasie sprawiają, że pociągi stały się jednym z coraz popularniejszych elementów transportu multimodalnego. Przykładem ich zastosowania jest Nowy Jedwabny Szlak, gdzie kolej wykorzystywana jest jako rdzeń transportu pomiędzy hubami w Polce a ChRL, z kolei pozostały transport z i do terminali przeładunkowych realizowany jest samochodami ciężarowymi. 

Dlaczego kolej tak doskonale sobie radzi w transporcie multimodalnym? Kluczem są tutaj zastosowane zunifikowane jednostki ładunkowe — czyli kontenery. Ich stalowa, wytrzymała konstrukcja pozwala na bezpieczny przewóz ładunków, które w ten sposób zabezpieczone są przed wpływem czynników zewnętrznych, w tym warunków atmosferycznych, przed dostępem osób trzecich, kradzieżą itp. Kontenery są również sprawdzonymi jednostkami w zakresie przewozu ciągnikami siodłowymi. Te jednostki ładunkowe są nie tylko praktyczne w przewozie, ale również łatwe w załadunku, rozładunku i przeładunku. W efekcie pozwala to na znaczne skrócenie procesu transportowego. 

You May Also Like