Import towarów z Chin — statkiem, samolotem czy koleją?

Przewóz ładunków z Chińskiej Republiki Ludowej jest podstawą działalności wielu firm produkcyjnych i handlowych. Jak zorganizować takie transport i jakie możliwości przedsiębiorca ma do wyboru? Dzisiaj powiemy o cechach i zaletach transportu morskiego, kolejowego i lotniczego.  

Zarówno Europa, jak i Polska korzystają z bogatej oferty chińskich producentów. Towary z ChRL przestały być synonimem niskiej jakości, a ich cena stale rośnie, choć wciąż jest konkurencyjna w stosunku do towarów produkowanych w Europie czy Ameryce. Dlatego wymiana towarowa pomiędzy Europą a Chinami stale rośnie. Obsługa przewozu ogromnej ilości towarów ze wszystkich branż gospodarki sprawia, że przedsiębiorcy stale szukają nowych możliwości w zakresie zoptymalizowanego transportu towarów. Obecnie do dyspozycji importerów pozostają fracht morski, transport kolejowy oraz lotniczy. 

Transport morski towarów z Chin

To niewątpliwie najpopularniejszy sposób przewozu ładunków z Chin. Ogromne kontenerowce mogą jednorazowo przewozić nawet 20 tys. kontenerów. Zaletą frachtu morskiego jest cena, która zazwyczaj jest najniższa w porównaniu z ceną oferowaną przez transport kolejowy i lotniczy. 

Transport morski jest jednak jednocześnie najwolniejszy ze wszystkich środków transportu. Przewóz ładunków kontenerowcem trwa ok. 2-3 miesiące. Co więcej, dokładny czas przewozu często trudny jest do przewidzenia. Na ten fakt ma wpływ zarówno powszechne we frachcie morskim z Chin rolowanie kontenerów, jak i wrażliwość statków na warunki atmosferyczne — huragany, prądy morskie itp. Co więcej, czas przewozu ładunków może ulec jeszcze wydłużeniu z powodu napięcia na Morzu Czerwonym, leżącym na szlaku morskim prowadzącym do Kanału Sueskiego. 

Transport kolejowy

Fracht kolejowy jest doskonałą alternatywą dla transportu morskiego, jeśli planujesz import towarów z Chin. Nowy Jedwabny Szlak pozwala na transport dużych ilości towarów — w jednym składzie pociągu znajduje się kilkadziesiąt wagonów, na których przewożone są kontenery 20 i 40-stopowe. Co więcej, transport kolejowy między Polską a ChRL odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, który przewiduje kilkadziesiąt przyjazdów w tygodniu. To sprawia, że jest to sposób na import towarów zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorców.

Jakie są zalety transportu ładunków ekspresowymi pociągami towarowymi? Udogodnienia Nowego Jedwabnego Szlaku powodują, że podróż towarów z terminala przeładunkowego w Chinach do Małaszewicz w Polsce trwa od 9 do 14 dni. To sprawia, że fracht kolejowy na tej trasie jest znacznie szybszy, niż podróż ładunku kontenerowcem, co znajduje 2-3 miesiące. W ten sposób obrót towarów i gotówki jest znacznie szybszy, a więc bardziej opłacalny. Co więcej, kolej nie jest wrażliwa na warunki atmosferyczne, tak jak to ma miejsce w przypadku frachtu morskiego. Zwiększa to przewidywalność dostaw w czasie. Warto dodać, że Nowy Jedwabny Szlak przebiega przez tereny o niskiej gęstości zaludnienia, co wpływa na bezpieczeństwo przewożonego ładunku i niskie ryzyko opóźnień. Ponadto pociągi posiadają system monitorowania GPS, dzięki czemu klient może stale nadzorować postęp pociągu, dzięki czemu łatwiej przewidzieć dokładną datę dostarczenia ładunku. Należy także podkreślić, że w transporcie kolejowym nie stosuje się tzw. rolowania kontenerów, czyli zdejmowania towaru z danego składu i przekładania go na inny, co znacząco spowalnia przewóz konkretnego ładunku i obniża przewidywalność dostawy. 

Cena za przewóz kontenera koleją jest zazwyczaj nieco wyższa, niż transport takiego samego ładunku frachtem kolejowym. Warto jednak podkreślić, że obecnie wraz z napięciami na Morzu Czerwonym, rezygnacją wielu armatorów z korzystania ze szlaku biegnącego przez Kanał Sueski oraz tym samym wydłużeniem drogi morskiej o szlak wokół Afryki, ceny przewozów kontenerowcem znacznie drożeją. Dlatego zachęcamy, aby każdorazowo sprawdzać zarówno ceny przewozu transportem morskim, jak i kolejowym. Pisząc o cenie za transport towarów, warto także nadmienić, że kolej jest zazwyczaj tańsza w transporcie drobnicowym. 

Transport lotniczy

Transport lotniczy jest z jednej strony najszybszym, a z drugiej strony najdroższym środkiem transportu. Tu podróż ładunku zazwyczaj trwa do 1 tygodnia. Za ten atut trzeba jednak sowicie zapłacić — nawet kilkukrotnie razy więcej, niż za fracht kolejowy. Dlatego też warto z niego korzystać w ekstremalnych sytuacjach, kiedy czas dostawy jest kluczowy dla powodzenia misji. 

Transport multimodalny

Pisząc o transporcie z Chin nie można nie wspomnieć o transporcie multimodalnym. Polega on na wykorzystaniu co najmniej dwóch środków transportu — np. kolei i samochodów ciężarowych, które obsłużą całą logistykę podróży ładunku od nadawcy do adresata. Transport multimodalny wykorzystywany jest  w ramach usługi “door-to-door”, dzięki której klient otrzymuje towar pod wskazany adres — do magazynu, sklepu czy hurtowni. Jego zaletami są: zoptymalizowana cena i czas przewozu, niskie zaangażowanie klienta, profesjonalna obsługa firmy spedycyjnej oraz niski ślad węglowy ładunku. 

źródło: Symlog spedycja międzynarodowa

You May Also Like