Na czym polega obsługa logistyczna dla e-commerce?

Prowadzenie sklepu internetowego to zajęcie, które w ostatnim czasie zyskało na popularności. Żeby odnieść sukces, należy zadbać o wiele kwestii. Jedną z nich jest sprawna realizacja zamówień. Wbrew jednak pozorom nie trzeba zajmować się tym na własną rękę. Skorzystać można z profesjonalnej obsługi logistycznej dla e-commerce. Na czym ona polega? Czy warto?

Obsługa logistyczna dla sklepów internetowych – jakie formy może przybierać?

 

Obsługa logistyczna dla e-commerce jest świadczona przez podmioty zewnętrzne – najczęściej centra magazynowe i firmy logistyczne – na rzecz sklepów internetowych. Współpraca pomiędzy podmiotami może przybierać różne formy. Wszystko zależy bowiem od indywidualnych ustaleń. Kiedy e-sklep znajduje się w powijakach, zewnętrzne wsparcie może być minimalne. Gdy zaś się rozrasta i ma coraz więcej klientów, profesjonalna obsługa logistyczna jest niezbędna

Oto najczęściej spotykane formy współpracy między sklepami internetowymi a centrami logistycznymi.

  1. Obsługa magazynowa. W jej ramach centrum logistyczne bierze na swoje barki nie tylko przechowywanie towarów w magazynie, ale również kompletowanie zleceń i wysyłanie ich do klientów.
  2. Usługi wartości dodanej (VAS). W tym przypadku oprócz obsługi magazynowej centrum logistyczne przeprowadza wszelkie czynności, które zmierzają do uszlachetnienia i wzbogacenia produktów wysyłanych klientom. Mowa tutaj m.in. o etykietowaniu, przepakowywaniu towarów, tworzeniu zestawów promocyjnych czy też dołączaniu broszur.
  3. Logistyka dystrybucji. W tym modelu centrum logistyczne sprawuje pieczę nad łańcuchem dostaw i zarządza głównie transportem towarów.
  4. Logistyka zwrotów. Oprócz obsługi magazynowej centrum logistyczne zajmuje się również przyjmowaniem zwrotów, a także kontrolą jakości zwracanych towarów, ich przygotowywaniem do powtórnej sprzedaży lub utylizacją.

Fulfillment – kompleksowa obsługa logistyczna e-commerce

 

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy może zlecić zewnętrznemu podmiotowi albo wycinek działań logistycznych, albo kompleksową obsługę. Ta ostatnia zyskała nawet własną nazwę – fulfillment – i polega na oddelegowaniu wszystkich zadań i procesów logistycznych związanych z obsługą i wysyłką zamówień do klientów firmie zewnętrznej.

W ramach fulfillment firma logistyczna zapewnia nie tylko przestrzeń magazynową do składowania towarów, ale również jest odpowiedzialna za ich przygotowywanie do wysyłki, pakowanie, przepakowywanie oraz etykietowanie. Zajmuje się również wysyłką towarów do klientów oraz obsługą zwrotów i reklamacji – przyjmuje i kontroluje jakość zwracanych towarów. Przy obsłudze B2B do katalogu obowiązków zewnętrznej firmy często dochodzi także wysyłka paletowa.

Obsługa logistyczna dla sklepów internetowych – dlaczego warto skorzystać z zewnętrznego wsparcia?

 

Wbrew pozorom obsługa logistyczna e-commerce to usługa, z której mogą skorzystać nie tylko duzi producenci, dystrybutorzy i sieci sprzedaży internetowej, ale również mali i średni przedsiębiorcy, którzy pragną usprawnić swój biznes online. Firmy logistyczne oferują bowiem różne pakiety usług, które różnią się między sobą zakresem działań, a co za tym idzie także ceną. Niezależnie więc od tego, jak rozwiniętą działalność prowadzisz, z pewnością znajdziesz adekwatną ofertę.

Co możesz zyskać, zlecając obsługę logistyczną sklepu internetowego zewnętrznemu podmiotowi?

  • oszczędności finansowe – niższe koszty stałe i operacyjne
  • sprawną realizację zamówień, która przekłada się na wyższe zadowolenie klientów
  • szybką dostawę, która również zwiększa satysfakcję klientów
  • dostęp do specjalistycznych narzędzi z zakresu obsługi klienta
  • dostęp do know-how, co minimalizuje ryzyko popełniania błędów w biznesie

Mówiąc w skrócie, obsługa logistyczna e-commerce sprzyja rozwojowi działalności prowadzonej w sieci. Warunek jest jeden – musi być wykonywana profesjonalnie. Dlatego należy ją powierzyć specjalistom. Przy wyborze firmy zewnętrznej warto przeanalizować nie tylko jej doświadczenie, ale również opinie klientów.

źródło: Toplogistic.pl – korespondencja masowa

You May Also Like